شش تاکتیک برای بازگشت سرمایه بیشتر (افزایش ROI) در تبلیغات آنلاین
نرخ CTR در تبلیغات بنری در سالهای اخیر به حدود 0.1 درصد رسیده است و به همین خاطر برخی از مردم فکر میکنند که این تبلیغات اثربخشی خود را از دست داده است، اما آمارها نشان میدهند که هزینه های تبلیغات دیجیتال در نیمه اول سال 2013 در انگلستان 435 میلیون پوند رشد داشته که 44 درصد آن متعلق به تبلیغات بنری است! واضح است که بازار این تبلیغات هنوز داغ است. اما بیماری "کور بنر" ی روز به روز بیشتر رواج پیدا میکند و کاربران بنرهای کمتری را میبینند و موجب بروز مشکل کاهش CTR میشوند. در واقع مشکل اصلی نداشتن استراتژی درست است! اگر در مقالات قبلی همراه ما بوده باشید، لزوم تغییر نگرش٬ قبل از شروع تبلیغات آنلاین را متوجه شده اید و اکنون زمان آن رسیده تا تاکتیک های عملی برای افزایش ROI را بیاموزید و به کار گیرید.
تبلیغات بنری یکی از موثرترین راه های افزایش آگاهی عمومی نسبت به برند شماست و حتما در کمپین شما جایگاه ویژه ای دارد و بر خلاف تبلیغات متنی که دیده شدن تان را محدود به کلماتی خاص میکند، کمک میکند تا حتی کاربرانی که به دنبال شما نمیگردند نیز با شما آشنا شوند. فراموش نکنید که مانند هر روش تبلیغاتی دیگری باید پروسه تحقیق، تبلیغ و آنالیز را به طور کامل انجام دهید تا اثربخشی به حداکثر برسد.
1. استراتژی فرا گوگلی
استفاده از گوگل به عنوان یک کانال برای جذب ترافیک بیشتر، فوق العاده است. اما مطمئنا، این تنها مسیر رسیدن به موفقیت نیست. سایتها و ابزارهای گوناگونی وجود دارد که میتواند شما را به بازار هدف تان معرفی کند. کسب و کارهای زیادی هستند که قسمتی از بازار هدف را هرگز کشف نمی کنند فقط به این خاطر که 100 درصد تمرکز شان را روی نتایج حاصله از گوگل قرار داده اند. درست است که گوگل با سهم بازار 82 درصدی اش بین شبکه های تبلیغاتی، محبوب ترین شبکه آگهی محسوب میشود، اما فراموش نکنید همین گوگل هم در شبکه های دیگر تبلیغ میکند!
2. یادگیری از رقبا
یکی از بزرگترین مزایای تبلیغات آنلاین فراهم آوردن امکان تمرکز روی بازار هدف، رصد کردن سرنخ ها و اندازه گیری نرخ های تبدیل است. اما هوشمندان این حوزه میدانند که نیازی نیست خودشان همه چیز را تجربه کنند. بلکه با علم به اینکه رقبایی وجود دارند که همین بازار را نشانه رفته اند، اجازه میدهند رقبا کارشان را بکنند در حالی که منتظرند تا از نتایج به دست آمده به نفع خودشان استفاده کنند. در واقع مانند یک اردک رفتار میکنند که ظاهری آرام و با وقار دارد اما از زیر با شتاب پارو میزند. آیا میدانستید 90 درصد شرکت هایی که در لیست 500 تایی Fortune قرار دارند، در تبلیغات شان تمرین استراتژی های هوشمند رقابتی میکنند؟ (در مقاله ای جداگانه به این موضوع خواهیم پرداخت.)
3. استفاده از "اسپلیت تست"
اسپلیت تست فرآیند بهینه سازی تبلیغات، از طریق آزمایش ترکیب بندی های مختلف، برای دستیابی به حداکثر اثر بخشی است. به این معنی که شما اجزای مختلف بنرتان را در بازه های زمانی مشخص تغییر میدهید تا بفهمید بهترین بازخورد را چگونه میتوان حاصل کرد. حتی کوچکترین المان ها ممکن است تغییرات بسیار بزرگ ایجاد نماید. مثلا در تبلیغات متنی عنوان مناسب، متن ساده و عبارت CTA اجبار کننده میتواند تفاوت فاحشی در نرخ تبدیل ایجاد نماید. در تبلیغات بنری نیز باید از مدل های مختلف بنر استفاده کنیم و بسنجیم که کدام یک میتواند مفید باشد. رنگ بندی بنر، متحرک بودن یا نبودن آن و بسیاری از موارد دیگر میتواند مورد آزمایش قرار گیرد. در زیر نمونه هایی از بنر های مورد آزمایش قرار گرفته برای یک برنامه کاهش وزن آورده شده. مشاهده میکنید که گزینه های زیادی برای طراحی خواهید داشت.
4. عنوان هپنوتیزم کننده
آیا میدانستید فقط 20 درصد از افراد متن زیر عنوان را میخوانند؟ فشار زیادی رو متخصصان این حوزه هست وقتی میخواهند عنوان مناسبی برای یک بنر در نظر بگیرند. اولین نکته این است که مطمئن شوید کلمات کلیدی که برایتان مهم است در عنوان وجود دارند. (مخصوصا در تبلیغات متنی) همچنین سعی کنید عنوانی انتخاب کنید که احساسات کاربر را تحریک کند. به عنوان مثال به جای استفاده از " شرکت در قرعه کشی" از "سفر رویایی به ترکیه" استفاده کنید. یا به جای "فروش فوق العاده" از "کمتر خرج کنید" یا "ارزانتر بخرید" استفاده کنید.
5. تیر خلاص با Call to Action
باید هدف نهایی از انجام تبلیغات را بدانید و از گفتن آن به مخاطب نترسید. انتخاب یک عبارت تحریک کننده برای CTA کمی ذوق و اندکی تجربه میطلبد اما نکته ای بسیار مهم وجود دارد که نرخ تبدیل را به شکل محسوسی افزایش میدهد، آن هم استفاده از فرس زمانی است. با استفاده از واژه هایی مثل "همین الان" یا "امروز" یا "برای مدتی محدود" یک فرس زمانی به ذهن کاربر انتقال میدهید که میتواند او را برای کلیک کردن تحریک کند.
6. تصاویر خیره کننده
خبر بد اینکه مرجعی وجود ندارد که از طریق آن تاثیر گذاری یک بنر با تصویری خاص را اندازه گیری کنیم، در واقع علت وجود این همه بنر بد در اینترنت هم همین است! اما با رعایت نکات زیر میتوانید به ایده آل نزدیک شوید:
1. CTA قابل تشخیص
از دکمه یا لینک مشخصی برای CTA استفاده کنید.
2. ساده سازی
توجه داشته باشید که فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه کاربران را جلب کنید. پس وقت کاربر را با توضیحات اضافه نگیرید. فقط مطمئن شوید، عنوان، متن و CTA شما خوانا و ساده باشد.
3. عکس اختصاصی
درست است که استفاده از عکس های آماده و قابل دانلود بسیار راحت و وسوسه انگیز است، اما بنر شما خیلی بهتر دیده میشود اگر تصویرسازی یا عکس استفاده شده کار خودتان باشد. اما اگر در این زمینه تبحر و امکانات لازم را ندارید و همچنان ترجیح میدهید از عکس های آماده استفاده کنید، حد اقل زمانی را صرف جستجوی چیزی تازه کنید که برند شما را بهتر توصیف کند.
جمع بندی:
تبلیغات بنری قرار نیست به این زودی ها از مد بیفتد، زیرا بودجه ای که شرکت ها صرف این تبلیغات میکنند از 21.8 میلیارد دلار در سال 2010 به 42.6 میلیارد دلار در سال 2014 رسیده، یعنی تقریبا استقبال از این نوع تبلیغات ظرف چند سال گذشته دو برابر شده است و این آمار تکان دهنده ای است. پس از این 6 تاکتیک استفاده کنید تا بازگشت سرمایه شما (ROI) به طرز قابل مشاهده ای افزایش پیدا کند.
به نظر شما از چه تاکتیک های دیگری میتوان برای افزایش تاثیر گذاری تبلیغات بنری استفاده کرد؟ آیا شما تجربه ای از تبلیغات بنری موفق داشته اید؟
نویسنده: محمد صبور - اختصاصی وبلاگ