بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و کاربرد آن در تبلیغات اینترنتی
توجه کسب و کارها به مبحث سئو بی دلیل نیست. بهینه سازی سایت برای موتوزهای جستجو٬ یکی از به صرفه ترین روش های تبلیغاتی برای هر کسب و کاریست و هیچ کس نمیتواند از اهمیت آن چشم پوشی کند. اما سوال اینجاست که چرا علاقه مدیران برای بهتر کردن رتبه سایتشان در موتورهای جستجو روز به روز در حال افزایش است؟
به این مثال توجه کنید:
فرض کنید شما شرکت تازه تاسیس و کوچکی دارید که در زمینه فروش هاست و دامنه فعالیت دارد. اولین مساله ای که قطعا باید قبل از تاسیس شرکت به آن می اندیشیدید٬ قسمتی از مدل کسب و کار شما است که مربوط به پروسه بازاریابی میشود. یعنی باید بدانید که دقیقا بازار هدف تان کجاست و چگونه میتوانید به این بازار دست پیدا کنید. همیشه در هنگام تدوین مدلهای کسب و کار٬ یکی از سخت ترین قسمت ها مربوط به شناسایی بازار هدف میباشد. با این فرض که تحقیقات تان مسیر درستی را طی نماید٬ مساله بعدی نحوه دستیابی به این بازار است. توجه داشته باشید که رقبای شما هم بیکار نخواهند نشست و شما مجبورید صدای خودتان را از بین فریاد رقبا به گوش مشتری برسانید و اینجاست که سئو به عنوان یک ناجی حرفه ای به دادتان میرسد. به جای اینکه شما دنبال مشتریان احتمالی بگردید٬ آنها به دنبال شما خواهند گشت و این فوق العاده است!
کم نیستند شرکت هایی که هزینه های گزاف ماهیانه بابت بیلبوردهای شهری میپردازند٬ بدون اینکه ابزاری برای اندازه گیری ROI (بازگشت سرمایه) این روش تبلیغاتی داشته باشند. کمی دقت در تحلیل رفتار مشتری قطعا مسیر متفاوتی را برای این افراد رقم خواهد زد. در مقالات قبلی نیز تاکتیک های افزایش ROI در تبلیغات اینترنتی را برایتان توضیح دادیم. اما فراموش نکنید که بیلبوردهای شهری یکی از پربازدید ترین روش های تبلیغاتی است و تاثیر آن بر روند برندسازی غیر قابل انکار است! اما ایراداتی نیز وجود دارد. هزینه بالای تبلیغات محیطی اولین مانع کسب و کارهای کوچک و متوسط برای استفاده از این روش است. اگر توجه کرده باشید٬ اکثر بیلبوردهایی که در اتوبانهای اصلی تهران مشاهده میکنید مربوط به سازمانهای بسیار بزرگ دولتی یا خصوصی است. علت مشخص است: هزینه این تبلیغات به قدری بالاست که کسب و کارهای کوچک قادر به حضور در این رقابت نیستند. اما در اینترنت٬ موضوع کاملا متفاوت است. یک استارت آپ کوچک با ده میلیون تومان سرمایه اولیه هم میتواند با سرمایه گذاری ۳ ماهه در سئو٬ بازگشت سرمایه قابل قبولی داشته باشد.
به گزارش marketingcharts بازاریابان جهان٬ هنوز هم معتقند که در میان روش های تبلیغاتی مختلف٬ سئو و ایمیل مارکتینگ بیشترین بازگشت سرمایه را دارند.
همانطور که در تصویر بالای متن میبینید٬
۳۲ درصد از بازاریابان جهان معتقند که بازگشت سرمایه "بهینه سازی برای موتورهای جستجو" عالی است و ۴۳ درصد هم میگویند خوب است و این آمار سئو را در صدر جدول قرارداده است.
نظر شما چیست؟ آیا تا به حال هزینه ای بابت سئوی سایت پرداخت کرده اید؟ بازخوردی که گرفتید٬ هزینه اثربخش بوده است؟
- ۹۳/۰۷/۱۰